Formål

  • At drøfte og reflektere over udfordringer af generel karakter.
  • At drøfte og reflektere over forskellige tiltag omkring konkrete grupper/børn/unge
  • At drøfte og reflektere over læringsmiljøet og rammerne for gruppen/barnet/den unge.
  • At forældrene inddrages som ligeværdige samarbejdspartnere, således at problemafklaring og fælles tiltag giver mulighed for at ændre på situationen.

 

Deltagere

Dagplejen: Dagplejere i forbindelse med legestue og dagplejepædagog
Vuggestue/Børnehave: Pædagoger og pædagogmedhjælpere
Skolen: Lærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere

Lederen kan indkaldes ad hoc.

 

Tegn

  • At der sker en positiv udvikling med gruppens/barnets/den unges læring og trivsel
  • Hvis der ikke sker en positiv udvikling bringes sagen op på konsultativt tværsmøde / efter aftale med lederen på et tværfagligt møde.

 

Tiltag

  • Teammøder min. en gang månedligt
  • Handlemuligheder fra udarbejdede fokuspunkter afprøves.
  • At der løbende er opsamling og koordinering af den aftalte indsats.
  • TOPI vurderinger drøftes 2 gange årligt i januar og september
  • Skolesundhedsprofiler drøftes på 0.4. og 8.klassetrin
Luk alle
Åben alle
  • To gange årligt at udarbejde TOPI vurderinger på alle børn og drøfte dem i kollegateamet
  • Løbende, at deltage i drøftelser af generel karakter, herunder faglig sparring på egen eller kollegers praksis.
  • At observere kollegers praksis ud fra aftalte fokuspunkter.
  • At være konstruktiv kritisk i forhold til egen og kollegers praksis.
  • At bidrage i sparring og udarbejdelse af fokuspunkter vedr. konkrete grupper/børn/unge.
  • At fungere som "relationel" tovholder i forhold til gruppen/et barn/en ung og familierne, når der er behov for det.
  • At arbejde med de tiltag, der aftales på mødet og efterfølgende refleksion og måling af effekt
  • Ved drøftelser i kollegateamet vedr. konkrete børn/grupper, udpeges en relationel tovholder. Det tilstræbes, at tovholderen er den person, der har den bedste kontakt til familien/familierne.
  • Tovholderfunktionen varetages ikke nødvendigvis af samme person under hele forløbet, men kan skifte efter aftale med familien og lederen.
  • Ved konkrete børn at fungere som forældrenes og gruppens/barnets/den unges kontaktperson, som sikrer at alle involverede er medinddraget.
  • I samråd med lederen ved behov sikre, at sagen bringes op til det næste konsultative tværsmøde eller indkalde til et tværfagligt møde.
  • At udarbejde fokuspunkter vedr. gruppen/ konkrete børn/unge, når det skønnes nødvendigt.
  • At følge op på, at konkrete aftaler udføres.