Formål

  • At forældrene inddrages som ligeværdige samarbejdspartnere, således at problemafklaring og fælles tiltag giver mulighed for at ændre på situationen.
  • At fagpersoner kan give deres faglige input til den fokuspunkternes opstillede mål.
  • At afklare og afdække udfordringer i sin helhed og udarbejde en fælles tværfaglig indsatsplan.
  • At sikre koordination og samarbejde mellem de indsatser der iværksættes i skole/dagtilbud med de foranstaltninger der evt. iværksættes eller er iværksat fra Familie og forebyggelse
  • At vurdere om der er behov for indsats fra Familie og forebyggelse
  • At indhente oplysninger i forbindelse med et § 11 forløb / en § 50 undersøgelse.
  • At dagtilbud /skole ønsker at lave en underretning

 

Tværfaglige gule møder

Fortløbende sager uden socialrådgiver.

Faste deltagere

  • Forældre
  • Leder
  • Medarbejdere (n) med udfordringen

Ad hoc kan efter konkret vurdering fra mødeleder indkaldes: psykolog, tale/hørekonsulent, specialfunktioner på skolen, specialpædagog, læringskonsulent, læsekonsulent, to-sprogsvejleder på småbørn/skoleområdet, sundhedsplejerske, ergo-og fysioterapeut, SSP konsulent.

 

Tværfaglige røde møder

Faste deltagere

  • Forældre
  • Den unge fra 12 år¨
  • Leder
  • Medarbejdere (n) med udfordringen
  • Socialrådgiver

Ad hoc kan efter konkret vurdering fra mødeleder indkaldes: psykolog, tale/hørekonsulent, Specialfunktioner på skolen, specialpædagog, læringskonsulent, læsekonsulent, to-sprogsvejleder på småbørn/skoleområdet, sundhedsplejerske, ergo-og fysioterapeut, SSP konsulent.

Tegn

  • At der sker en positiv udvikling med barnets/den unges læring og trivsel
  • Den koordinerede indsats fortsætter på konsultativt niveau uden Familie og forebyggelse, og sagen sættes på til opfølgning på et konsultative tværsmøde.
  • Hvis der ikke sker en positiv udvikling – behov for en vurdering af barnets livssituation.

Tiltag

  • At der løbende er opsamling og koordinering af den aftalte indsats
  • Sagen revurderes efter nærmere aftale på et af de kommende tværfaglige møder
  • Evt. iværksættelse af et § 11 forløb eller en § 50 undersøgelse
  • Evt. henvisning til andre kommunale tilbud
  • Evt. henvisning af barnet/den unge til nærmere udredning

 

Tværfaglige møder med en socialfaglig kontekst – de blå møder

Udover de gule og røde tværfaglige møder der primært har udgangspunkt i oplevelser og udfordringer fra den pædagogiske hverdag i skolen eller dagtilbuddet - kan der også indkaldes til tværfaglige møder der primært har et familiemæssigt/socialfagligt udgangspunkt. Det er således som beskrevet skolen eller dagtilbuddet som indkalder til de møder, der har en skolerelateret problematik. Til de møder der primært har en socialfaglig kontekst er det en myndighedssagsbehandler der indtræder som indkalder, har ansvar for dagsorden og referat samt leder mødet.

Faste deltagere

  • Forældre
  • Den unge fra 12 år
  • Myndighedssagsbehandler

Ad hoc kan der efter konkret vurdering fra mødeleder indkaldes: ledere, psykolog, tale/hørekonsulent, lærere, pædagoger, specialpædagog, læringskonsulent, læsekonsulent, to-sprogsvejleder, sundhedsplejerske, ergo-og fysioterapeut, Uddannelsesvejleder, SSP konsulent og andre relevante personer i barnets netværk.

Tegn

  • At der sker en positiv udvikling med barnets trivsel

Tiltag

  • At der løbende er opsamling og koordinering af den aftalte indsats
  • Sagen kan revurderes efter nærmere aftale på et kommende tværfagligt møde
  • Evt. iværksættelse af et § 11 forløb, en § 50 undersøgelse eller justering af indsats
  • Evt. henvisning til andre kommunale tilbud
  • Evt. henvisning af barnet/den unge til nærmere udredning

Mødeindkalderen skal således her

  • fungere som mødeansvarlig.
  • sørge for udarbejdelse af dagsorden i samråd med forældre.
  • sørge for referat.
  • det er forældre og skole/dagtilbud som kan vurdere, om der er behov for yderligere henvisning til andre faggrupper eller ansøgning om andre tilbud.
  • følge op på at konkrete aftaler udføres.

 

Tværfaglige møder om underretninger – de lilla møder

Som fagperson har man en skærpet underretningspligt som går forud for tavshedspligten. Ved bekymring for et barns eller en ungs trivsel og udvikling skal skolen eller dagtilbuddet sender en skriftlig underretning til Forvisitationen i Familieafdelingen, medmindre der er tale en om eksisterende sag, så sendes underretningen til barnets/den unges myndighedssagsbehandler. Såfremt der er spørgsmål til udarbejdelse af underretning kan skolen eller dagtilbuddet altid rette henvendelse til Forvisitationen for sparring. Underretningen skal altid forud for afsendelse gennemgås med den unge over 15 år og forældremyndighedsindehavere – DOG undtaget underretninger der handler om mistanke om overgreb eller trusler mod barnet her afgør og overtager myndighedssagsbehandleren opgaven med orientering.

Underretningen vil blive vurderet inden for 24 timer efter modtagelsen, om barnets eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, og om der derfor er behov for at iværksætte akutte foranstaltninger over for barnet eller den unge. Der vil senest 6 hverdage efter modtagelsen af en underretning blive sendt bekræftelse modtagelsen af underretningen over for den, der foretog underretningen. Ligeledes vil den fagperson, der har foretaget underretning efter § 153, blive orienteret om, hvorvidt underretningen har iværksat en undersøgelse eller foranstaltninger vedrørende det barn eller den unge, som underretningen vedrører.

Hvis nødvendigt foretages opkald til underretter, for uddybning og præcisering af underretning. Dette kan f.eks. være en uddybning af barnets konkrete adfærd, bekymringsgrad eller andet.

Forvisitation indkalder til tværfagligt møde, hvor barnet/den unge, forældremyndighedsindehaver(e) samt andre relevante deltagere indkaldes afhængigt af sagen. Det er myndighedssagsbehandler, der indkalder til mødet samt har ansvar for dagsorden, referat samt er mødeleder.

Der vil blive afholdt børnesamtale med barnet/den unge, enten som separat samtale eller i forbindelse med det tværfaglige møde.

På baggrund af tværfaglige møde og børnesamtale tager myndighedssagsbehandler stilling til det videre forløb.

Hvis underretning omhandler bekymring ift. at barnet er udsat for overgreb (fysisk, psykisk eller seksuelt) skal underretning som nævnt ikke gennemgås forud med forældre. Ved tvivl kan der rettes henvendelse til Forvisitationen for sparring ift. den konkrete situation. Der kan endvidere rettes henvendelse for sparring til Overgrebsteamet.

Faste deltagere

  • Forældre
  • Den unge fra 12 år
  • Myndighedssagsbehandler

Ad hoc kan der efter konkret vurdering fra mødeleder indkaldes: ledere, psykolog, tale/hørekonsulent, lærere, pædagoger, specialpædagog, læringskonsulent, læsekonsulent, to-sprogsvejleder, sundhedsplejerske, ergo-og fysioterapeut, Uddannelsesvejleder, SSP konsulent og andre relevante personer i barnets netværk.

Tegn

  • At der sker en positiv udvikling med barnets trivsel

Tiltag

  • At der løbende er opsamling og koordinering af den aftalte indsats
  • Sagen kan revurderes efter nærmere aftale på et kommende tværfagligt møde
  • Evt. iværksættelse af et § 11 forløb, en § 50 undersøgelse eller justering af indsats
  • Evt. henvisning til andre kommunale tilbud
  • Evt. henvisning af barnet/den unge til nærmere udredning

Mødeindkalderen skal således her

  • fungere som mødeansvarlig.
  • sørge for udarbejdelse af dagsorden i samråd med forældre.
  • sørge for referat.
  • det er forældre og skole/dagtilbud som kan vurdere, om der er behov for yderligere henvisning til andre faggrupper eller ansøgning om andre tilbud.
  • følge op på at konkrete aftaler udføres.

 

Deltagernes rolle ved det tværfaglige møde

Luk alle
Åben alle
  • at alle påtager sig en for sit fag relevant opgave i forbindelse med udfordringen
  • at deltage i faglig sparring på egen eller andres praksis .
  • at bidrage i udarbejdelse af indsatsplan
  • at arbejde med de tiltag, der aftales på mødet og efterfølgende refleksion og måling af effekt
  • at fungere som forældrenes og barnets/den unges kontaktperson, som sikrer at alle involverede er medinddraget.
  • at følge op på, at konkrete aftaler udføres.
  • at fungere som mødeansvarlig
  • at indkalde til de faste tværfaglige møder
  • at sørge for udarbejdelse af dagsorden i samråd med forældre og relationel tovholder,
  • at sørge referat og indsatsplan
  • at vurdere om der er behov for yderligere henvisning til andre faggrupper eller ansøgning om andre tilbud.
  • at understøtte arbejdet med de tiltag, der aftales på mødet og sikre opfølgning.