Formål

  • Sparring og refleksion omkring læringsmæssige og sociale udfordringer og omgivelsernes påvirkning af gruppen/barnet/den unge.
  • Mødedeltagerne i fællesskab breder udfordringerne ud set fra forskellige faglige perspektiver.
  • Udvikling og udveksling af viden, erfaringer og kompetencer imellem faggrupper.
  • Kvalificering og input til at udarbejde fokuspunkter med konkretisering af mål, tegn og tiltag.
  • At forældrene inddrages som ligeværdige samarbejdspartnere, således at problemafklaring og fælles tiltag giver mulighed for at ændre på situationen.

 

Deltagere i alle møder

Ved udfordringer med konkrete børn/unge indhentes forældresamtykke eller forældrene tilbydes at deltage.

  • Medarbejder(e) med udfordringen
  • Psykolog
  • Familiekonsulent

Ved møder i dagtilbud

  • Dagtilbudsleder/dagplejepædagog

Ved møder i skolen

  • Læringskonsulent og specialfunktioner på skolen (AKT-lærere, læsevejledere etc.)
  • Skoleleder/SFO-leder

Ad hoc kan efter konkret vurdering fra mødeleder indkaldes: tale/hørelærer, læsekonsulent, to-sprogsvejleder på småbørn/skoleområdet, sundhedsplejerske, ergo- og fysioterapeut, SSP konsulent.

Som en mulighed kan en af de faste mødedeltagere anvendes som proces- og mødeleder.

Proceslederens opgave er at lede mødet og processen således:

  • at alle involverede parter bidrager til at skabe rum for at ny viden og forståelse vokser ud af situationen.
  • at alle involverede parter arbejder frem mod nye forståelser af, hvorfor et barn/en ung ikke trives og dermed også nye handlemuligheder i forhold til at ændre på de vilkår, der omgiver barnet/den unge så vedkommende kan navigere i eget liv.

 

Tegn

  • At der sker en positiv udvikling med gruppens/barnets/den unges læring og trivsel
  • Hvis der ikke sker en positiv udvikling bringes sagen efter aftale med lederen op på et tværfagligt møde

 

Tiltag

  • 11 månedlige møder á min. 2 timers varighed
  • At der løbende er opsamling og koordinering af den aftalte indsats ved et konsultativt tværsmøde
  • Fokuspunkter og fortællinger afleveres 1 uge før til dagtilbudslederen/skolelederen til brug for dagsorden.
  • Fokuspunkterne justeres på eller efter mødet
  • De faste mødedeltagere kan efter konkret gensidig aftale indgå i kortere praksisforløb med sparring, observation, sidemandsoplæring, forældremøder m.v.
  • Evt. udarbejdelse af anmodningsskema til en nærmere udredning af barnet/den unge

 

Deltagernes rolle i det konsultative tværsmøde

Luk alle
Åben alle
  • at medtage og/ påtage sig en eller flere opgaver på mødet.
  • at deltage i faglig sparring på egen eller andres praksis.
  • at bidrage i justering af fokuspunkter vedr. konkrete gruppen/børn/unge.
  • at fungere som "relationel" tovholder i forhold til et barn/en ung og dennes familie, hvis der er behov for det.
  • at arbejde med de tiltag, der aftales på mødet og efterføl-gende refleksion og måling af effekt
  • ved konkrete børn/unge at fungere som forældrenes og barnets/den unges kontaktperson, som sikrer at alle involverede er medinddraget.
  • Ved konkrete børn/unge hvor der vurderes behov for tværfagligt møde sættes dette i samråd med leder og forældre på dagsordenen til næste møde.
  • at følge op på, at konkrete aftaler udføres.
  • at fungere som mødeansvarlig, herunder at indkalde til de 11 årlige møder med deltagelse af faste og andre relevante fagpersoner ad hoc.
  • at sørge for at dialog og referatredskabet udfyldes i samråd med lærere, pædagoger og evt. forældre.
  • at understøtte arbejdet med de tiltag, der aftales på mødet og sikre opfølgning.
  • at fungere som "relationel" tovholder i forhold til et barn/en ung/gruppen og familierne, når der er behov for det.
  • at vurdere om der er behov for henvisning til andre faggrupper og/eller anmodning om et tværfagligt møde i samarbejde med medarbejdere, "relationel" tovholder og forældre.
  • at sikre at de pågældende fagprofessionelle deltager i vurderingen på et konsultativt tværsmøde inden beslutning om henvisningen effektueres.
  • Relationel Koordinering